الخميس، 12 سبتمبر 2013

الباب المفتوح -1963

-انا كنت فاكرة إنك سافرت

-ما قدرتش أسافر من غير ما أشوفك.. لسه مخصماني ؟!.. ما هو لازم حاجة من اتنين ، يا مخصماني يا خايفة مني !
- وهخاف من إيه ؟
...
-سؤال وجيه .. الواحد بيخاف من شخص تاني ليه ؟! إما إن الشخص ده مؤذي أو .. خايف يحبه !

-أنا عمري ما هاحب حد !

-متأكدة ؟!

-طبعا متأكدة !

-أنا شخصيا مش متأكد !

-قصدك إيه ؟

- قصدي إن إنتِ حتحبيني ..حتحبيني أنا .. حتصبحي في يوم من الصبح وتكتشفي إنك بتحبيني .. بتضحكي على إيه؟!

-ياريت يكون عندي ثقة في نفسي زيك كده يا حسين !
-مش فاهم حاجة !

-إيه اللي بيخليك متأكد بالشكل ده زي ما أكون أنا شخصياً قلتلك إني .. إني بحبك !

-الحاجات دي الواحد ما بيقولهاش بلسانه قد ما بيقولها بعينيه

-وعينيا قالتلك إيه بقى ؟

-كفاية إنها ما بتلمعش إلا ليا أنا بس .. كفاية إن وشك ما بتنوروش الابتسامة إلا ليا أنا بس

- انت بتتخيل حاجات وهمية .. حاجات ما حصلتش أبداً !

-خديني على قد عقلي ..

- أنا آسفة يا حسين

-لا أرجوكي أنا عايز أشوف وشك منور النهاردة زي ما شفته أول مرة .. عايزة صحيح تسعديني قبل ما أسافر ؟ .. طب خلينا نحلم مع بعض .. نفرض مثلاً إنك صحيتي يوم الصبح واكتشفتي إنك بتحبيني !

- وبعدين ؟!

- وبعدين حتروحي على مكتب التلغراف وتبعتيلي تلغراف على عنواني في ألمانيا

- أقول فيه إيه ؟

-قم بالترتيبات اللازمة لعقد زواجنا .. سأخبرك في البرقية التالية بموعد الوصول

- وبعدين ؟

- تركبي المركب وتيجي

- كل السكة دي لوحدي !!!

- دي السكة اللي ضروري تمشيها لوحدك !

- طب افرض إن البحر كان هايج والموج عالي ؟!

- عشان نوصل للبر ضروري نواجه الموج والبحر

- وعالبر ألاقي إيه ؟.. قهوة مدلوقة ؟!.. ما تضيعش وقتك ..أنا مفيش فايدة مني !

- ليلى ..عارفة حتلاقي عالبر إيه ؟! حتلاقي حاجة أهم مني.. أهم من أي إنسان تاني .. حتلاقي نفسك .. ليلى الحقيقية !




صالح سليم - فاتن حمامه



 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق