السبت، 19 فبراير 2011

خيل





احساس

أريد أن أبقي ملك أفكارك و أيامك أريد أن تشتاق لسماع صوتي..
أن ترتسم في ذاكرة عيناك كل تفاصيلي..
أن تأسرك عيناي.. أن يجافيك النوم شوقا إلي

الذاكرتان_منقول من كان حلم

مهما حاولنا نسيان شئ كان معلقا بنا لن نستطيع نحن فقط سنحاول ملأ ذاكرتنا المصخبة بذاكرة اخرى
وينتهي بنا الامر ان نحمل ذاكرتين
ذاكرة واقع لا نحمل له اي شعور
وذاكرة حلم قديم هو جميل بقدر ما هو مؤلم

تشبع بالتفاصيل

كنت أظنني قوّية بالقدر الذي يمكنني نسيان تفاصيلهم ..
بقدر سهولة تخلصي من رسائلهم
ثمة شئ أخبرني أن الأيام ستمحو الذي كان !
عقلي الآن مشبّع بتفاصيلهم ..
التي لم تنمحي

التجربة القدرية

الاهتمام العاطفيّ الشديد بإنسانٍ آخر
يجلِبُ من الحُزن أكثر ممّا يجلبُ من الفَرَح،
ولكِن وَمعَ ذلك فإنّ المَرء لا يُمكِن أنْ يبقى دونَ هذهِ التجربة

فضفضة

ليسَ لأني " أشتاقُهُم " يعني أنْ أُعيدَهُم إلى مكانَتِهم السابِقة في قلبي

اشياء

ثمةَ أشياء حين تنكسر لاتعود كما كانت ، حتى لو اجتهدنا في إعادتها ،
لذلك حافظوا على أشيائكم القيمّة ، الأصدقاء ، القناعات ، المشاعر ،
العلاقات ، التجارب ، احفظوها بعيداً عن عبثِ الآخرين

حَنين إليْك

عِندَمَا تعْبَق غرْفتِي بعِطرِ اليَاسَمِين
وَ تجُولُ الفرَاشاتُ كنسَائمِ حُبّ هَادِئة
وَ أرَى أطيَافاً وَ خيَالاتٍ، وَ دَانـْتِيلُ النافِذة
يُغنّي حُبّا
..
...عِندَمَا تترَاقصُ قدَمَايَ شوْقاً
وَ عِندَمَا أطيرُ
..
أعْرِفُ أنّي بَدأتُ أدْخلُ في نَوبَاتِ
..
حَنين_إليْك

همسة ضائعة

كمْ كنتُ أهْمِسُ في أذنهِ
كلّ ليْلة
.....
أحِبك
_
وَ كانتِ النجُومُ تسْمَعْ
وَ هُوَ لَا

زحام

أَتَجَوَّل فــي عَيْنَيْك ,ابْحَث عَنِّي ,كَم هِي مُزْدَحِمَه عَيْنَاك

الحب

قطرة المطر تحفر في الصخر ,ليس بالعنف ولكن بالتكرار
وكذاك هو الحب .. يحتاج الي قطرات من التفاني لكي يحفر اسمك في القلوب

نزار

أعطيت أسماك البحر عنوان عينيك
فنسيت عناوينها القديمة
أخبرت تجار الشرق عن كنوز جسدك
فصارت القوافل الذاهبة إلى الهند
لا تشتري العاج إلا من أسواق نهديك
أوصيت الريح أن تمشط خصلات شعرك الفاحم
فاعتذرت .. بأن وقتها قصير .. وشعرك طويل

كلمات

يعلمني الحب ما لست أعلم،
يكشف لي الغيب، يجترح المعجزات
ويفتح بابي ويدخل..
مثل دخول القصيدة،
مثل دخول الصلاة..
وينثرني كعبير المانوليا بكل الجهات
ويشرح لي كيف تجري الجداول،
كيف تموج السنابل،
كيف تغني البلابل والقبرات
ويأخذ مني الكلام القديم،
ويكتبني بجميع اللغات

حب الأطفال

حب الأطفال في الرجال حب أناني حب مستبد حب يستعبدك حب يتمتع بك وانتي تتعذبي
فالخيار فيمن يشعرك بأنه الأب والأخ ويملىء كل خانات الرجال في حياتك ويشعرك بطفوولتك انتي وقتها سيثمر الحب راحة البال والقلب

مساء

قفي .. كستنائية الخصلات..
معي ، في صلاة المسا التائبه
على كتف القرية الراهبه
ويرسم فوق قراميدها
قفي .. وانظري ما أحب ذرانا
وأسخى أناملها الواهبه
وترسو على الأنجم الغاربه
على كرز الأفق قام المساء
وتشرين شهر مواعيدنا
يلوح بالديم الساكبه
تنادي عصافيرها الهاربه
وفضلات قشٍ .. وعطرٌ وجيعٌ
شحوبٌ .. شحوبٌ على مد عيني
وشمسٌ كأمنيةٍ خائبه
بيادر كانت مع الصيف ملأى
تنادي عصافيرها الهاربه
وفضلات قشٍ .. وعطرٌ وجيعٌ
وصوت سنونوةٍ ذاهبه
شحوبٌ .. شحوبٌ على مد عيني
وشمسٌ كأمنيةٍ خائبه

منقول من عبير القلوب


ها انا أسرج خيلي ... وانزع غمض سيفي
اركب الطريق
وطيفك لصيق
لن يعيقنى بعد المسافه و لا وادي الرمل العميق
حقل الحب وأوان الحصاد .. انه العطر .. انه العبيق
...يناديني وانا اتوق اليه بين كل زفرة وشهيق

منقول من عبير القلوب


في وريدي رجل ..
جعلني أقرأ في سفر الروح ..
حروفه تعبر ثقب وريدي ..
فتطوف نغمة بقلبي قبل بوح الكلام

منقول من عبير القلوب

زرَعْتُ لك عَلى شفتايَ
حَقلاً مِن حُبّ
..
أسْقيه مِنْ دمْعِي وَ لازلتُ
أمْطرُ إلاّ لك
وَ قدْ حَانَ مَوْعِدُ الحَصَادِ
فلاَ تتأخرْ

كبرياء رجل

كيف يمكن لامرأة أن تقاوم رجلا ثملا بهذا القدر من الكبرياء ؟؟

الرّسَالة الأولى


الرّسَالة الأولى :
عِندَمَا تسْكننِي الأحْلام،
وَ تطوّقنِي مِنْ كلّ مَكان،
و عِندَمَا أمْتلِئ بِكـَ [ وحدَكـْ ]،
أتيَقنُ أنكـَ لمْ ترْحَلْ
عِندمَا تزْهرُ شفتايَ أمَلاً
وَ يُنبُت جَسَدِي شوْقاً
أدرك أنكـَ لنْ تفارقنِي أبداً
...أحبك

هو وهي وحكاية لم تبدا بعد


هُو
__
عَادة مَا يَقف عَلى حَافة الحُلم
يَرسمُ أشوَاقه وَ آمَاله وَ يَتركهَا
تطِير وَ تحَلِق
...مَع قليلٍ مَن اللامُبالاة لكنهَا تبْقى
فِي نظرِه سَيّدة الحُبّ الأولى
..
هِي
__
قلبٌ يَنبضُ به وَ رُوح تتنفسّه
حَنين يَلبسُها حَتى وَ هُما معاً
حُلم تضعُه قلادَة عَلى صَدْرهَا
وَ تغفو عَلى أمَل إنكسَار
الضّيَاع عندَ شوَاطئ الحُبّ الثائرَة
وَ هَكذا تمْضِي
..
هُمَا
__
قِصّة حُبّ لمْ تبْدَأ وَ لنْ تنتهـِي

امرأة مختلفة_منقول

أمام امرأة عفوية مثلك .. يرتبك المرء ..
ولا يعرف إذا كان يحترمكِ أم يخافك ..
كل من اقترب منكِ .. خرج بهدوء .. واصطف مع طابور الذين يشتهونكِ من بعيد ..

كان حلم kan7lm


أستطيعْ الَأكتفاء من كُلِ شيءٍ حوليً
سوىْ تَأمليْ بكِ ،
...
بخفآءً ، بولهْ ، بعشقْ ، بغرقْ ، بجِنُونْ ...
......
...ولَآ أشبعْ . . !

عبير القلوب

على قارعة العشق ذات غياب
رسما نصف ذكرى
ورحلا
. .
...كل يعد خطوته ومن تنهيدته يجعل عكازه
يتكئ عليه وقت الضياع ورياح التردد ترمي بهما
. .
إلى مستنقعات الندم
وياله من إحساس
أن تحب حد الجنون وتفترق حد الغياب

الجمعة، 18 فبراير 2011

منقول


كم هي صعبة تلك الليالي
التي أحاول أن أصل فيها إليك
أصل إلى شرايينك
إلى قلبك
كم هي شاقة تلك الليالي
......... كم هي صعبة تلك اللحظات
التي أبحث فيها عن صدرك ليضم رأسي

حبيبي
الشوق إليك يقتلني
دائماً أنت في أفكاري
وفي ليلي ونهاري

كبريائي _منقول

عِنْدَمـَآ أقُوِلْ "أَكْرِهُكْ " ..
تذكر أنَنّي " أُحِبُكَ حَتّىْ آلْموُتْ " ,
وَ لكـنْ كِبرِيائِي لَا يسمَحُ لِي
بِ آلخُضُوِعِ أكْثَرَ مِنْ ذَلِك ..!

أن أنساك _منقول

حاولت أن أنساك ..ولكن كلما حاولت
.. تذكرتك أكثر .. أراك من خلف كل الحواجز .. عيناي تشتاق لرؤيتك .. تتخطى
كل الحواجز .. أراك تمشي في كل الطرقات .. أينما نظرت ...وأراك في خيالي
.. وفي رؤياي .. أسمع همس خطواتك ونداءك العذب ... فكيف استطيع أن أنساك؟؟

الدرس_منقول


علمتنيْ :
كيفَ يكونُ الحبْ . .
وْ لأننيُ تلمَيذة ذكيْة :
لمَ تبذلُ جهْدآ معَي !
أخبرتكَ بُإننيْ وعيَت الدرُس
...وَ كنتُ قدْ وعيتهَ ،
إلا أننيُ عندمَا مإرستهْ معَ غيركُ
نإديتهمُ بَإسْمك . .
لـ يَسقط كلْ شيُء !
فَليغفرُوا ليْ :
لمَ أعْرِف إلا حبيُبا واحَدإ ،
زرُع بيْ وجهه

ليكرِهني كل البشر بعده

الخميس، 17 فبراير 2011

منقول من عبير القلوب


مبعثرة أنا...
فهل تلملمني..؟؟!!
وتضم بنبضك الحاني هزيل نبضي
وتعانق بهمس دافئ روحك روحي

...أتخبئني داخل حناياك وتغلق علي خلاياك ؟

تغيرت _منقول من تراتيل انثي

كنت أعلم انني تغيرت .
اقف أمام المرآه ..فلا أراني .. ..لم تعد تعكس صوره ملامحي ..
اتراني فقدتها في احد الممرات ..
اذكر انها كانت معي .
.في آخر مرة جلست وانت نتحسي نبيذ الفراق ...
...وأنا.... .مأخوذة بهمس شفاهك يمتص روحي
.ماذا حدث بعدها ..
ليتني اتذكر ..
ويحي ..لست أذكر سوى تللك الاماني التي
كانت تترنح ثكلي على سفح ظهرك
.تتساقط محترقه الواحدة تلوى الاخرى ...
بكل خطوة كنت تخطوها على درب هجرك
وصرخات فؤادي تهتزلها اكوان الصمت ,,تندبها وأنا
أذكر ذلك البرد القارص الذي هب من ذات الدرب ..
وراح يضمني بكل قسوة ..
حتى تجمدت كل ملامحي بين أحضانه
آآه ..الان تذكرت ...
هناك فقدتها ....بين احضان غيابك

الأربعاء، 16 فبراير 2011

اخر مقابلة _تامر عاشور

ازاي...
انا توصل بية وتوصل بيك
تيجي تمشي وماسلمش عليك
واجي امشي تسبني بسرعة
وماتقوليش خليك
وازاي
بنبص لبعضنا باستغراب
وبنتقابل زي الاغراب
طب داحنا حتي ماحصلناش
اتنين اصحاب

منقول من http://www.7c7.com

ايتها القادمة في غفوة
احلامي
مثل حمامة بيضاء
تحلق بين القلب
وبين ضلوعي
ومثل سحابة تمطر
شجناً
على اطراف
عيوني
ففي كفكِ اخضرار
حقول
وفي الكف الاخرى
نقش جنوني
آآه ..
كم سحرتني عيناكي
واسحرني
حرفك المتعطش
للقسوة ...
فرفقاً يا أنت
بما تبقى من
احساسي ..!!

دموع السحاب _نزار المصري

كلعبه طفل يتيم باول لعبه...
كخروج عصفور ملون من قفصه
كتوحد الشمس مع البحر...
كذوبان فراشه صغيرة فى النور
كغوص القمر فى الليل...
هكذا اجتاحتنى شفتاك ..
كانفلاق الصبح من الفجر..
ذبت بين شفتيك

*************
ووجدت نفسي في انفراجة شفتيك
اغرق..
اذوب احاول ان اتماسك..
ثملت بين يديك
نسيت كل العوالم من حولى..
شربت حتى غرقت
انصهر بين انفاسك..
اضيع.. اتلاشى
لكنى احاول ان اتماسك...
***************
دقات قلبى.. كطبول بدائيه
وكرقص شعوب حجريه..
فرحت.. طرت حتى توقف الزمن
شعرت برعشه البرد..
وسخونه الحمى.. بين شفتيك
وايقنت واحسست بلذة الاستسلام..
بضعف الانسان
ساعتها احببت
جميع الالوان
شفتيك ..فيها كل المعانى..
الذل والانكسار.. النصر والانبهار
****************
بهرتنى شفتاك .. اعتصرتنى..
حتى انها اذابتنى
وصرت انا جزء من انفاسك..
كيان صغير بين شفتيك
ولم احاول حتى المقاومه
وتركت نفسى تقودنى للاستسلام
هكذا كانت قبلتك الاولى
فيها لسعه النار
وحلاوة الشهد ودهشه الانتظار

***************

فيها كل المتناقضات...
رعشه المحموم
فيها عشق لكل الكائنات
ساعتها ارتشفت من روحى ام انا الذى تهت
شفتاك.. كقطعه من الجنه..
كبرياء.. حنان وقسوة
منتهى القسوة مع العذاب
شفتاك حيرة.. لذة لا تنتهي
شفتاك ذكرى قبلتى الاولى
*****************
أقرأيها مرة
ثم أبتعدى عنها...
. أفعليها مرات ومرات
أراك تتلصصين وتعودين اليها...
أنها قبلة الانتحار
رجفة الانتظار...
قبلة الحيرة وعدم الاختيار
قبلتى الاولى وأنا فى بداية الابحار...
الى مرفأ شفتيك

باولو كويلو

عندما يرحل أحدهم .. فذلكَ لأن أحداً آخر على وشك الوصول

بائعةً للورد _منقول

كل صباح  تُغريني ضِحكتُكْ
فأهيمُ بشوارِعِ شفتيكَ بائعةً للورد

الغير متسامح _جورج برنارد شو

إحذر من الشخص الذي لا ينتقمُ منك
فهو لم يُسامِحكْ و لم يسمح لكَ أن تُسامِحَ __________نفسَكْ

كارل ساندبرغ

سِرّ السعادة _ أن تُعجبَ بشيء دون أن ترغب في إقتنائه !

جورج برنارد شو

 نتوقف عن اللعب لأننا كبِرنا
بل كبِرنا لأننا توقفنا عن اللعب

حرية

اليَومَ فقط ْ سَيـّدي
أنفضُ عَن مِعْطفي
غبَاركـ
وَ أمْضي تحْتَ المَطرِ
...وَحيدَة
..
مَا أجْملَ أنْ أتنفـّسَ
حُريّة وَ مَحبّة ذاتِي

منقول من عبير القلوب

لم يعد يعنيني
إن امضيت بدونك
سنيني
اليوم أجهض حبك
رغم توصله رغم قوله
...أحييني

منقول من عبير القلوب

هُو، لوَهْلة ظنـَنته ذلِكـ الفارسَ الذي سيَحمِلني عَلى حصَانه وَ يَأخذُني إلى قصَص الحبّ، وَ الألف ليْلة و ليْلة، لكِني مَا لبِثتُ أنْ أدْرَكت أني كـُنت ألعَب دَور المُغفلة على خشبَة مَسرح الأغبيَاء، الكلّ تائهُون، يحمِلون دَاخل أفوَاهِهم عُقماً وَعَلى صُدورهِم وسَام النفـَاق
...
هَا هي أبَجديَة الحُروف تنتصِر عَلى حروف اسْمك البَاهتة وَأعُود تلمِيذة في الصّف الأوّل في لغة الحُب، عَفواً، أقصِدُ اللغة العَربية المٌجَردة مِنك
...
هُنا فقط تبْكي القوَافي وَ تتجَرّد قصَائدي مِنك ، لا شيْء فيّا مِنك وَ لا شيْء مِني سِوَى رَحِيلْ

منقول من عبير القلوب

أهرُبُ مِنكَ ..
لِأجِدَكَ تحتلُ أبسطَ التفاصيلْ ..
وجهُكَ يتساقطُ مَعَ المطَرْ ..
قسوتكَ تهزُنِي معَ الريحْ ..
بُرجُكَ فِي الجريدة ..
...اسمُكَ فِي صلاتِي ..
عيناكَ فِي قُرصِ الشمسْ ..
برودةُ مشاعِرِكَ فِي الجوْ ..
لونُكَ المفضَّلُ فِي عينيْ ..
عِطرُكَ فِي الهواءْ ..
وذِكراكَ فِي التاريخْ ..

أينَ المفرُّ وأنتَ تُحاصِرُنِي ولا سبيلَ للتحررِ مِنكْ ..؟

جبران خليل جبران

ليتني طفل لا يكبر أبدا ً , فلا أنافق ولا أراهن , ولا أكره أحدا

واسيني الأعرج


الناس الكبار
دائما هكذا
لانعرف قيمتهم إلا عندما ينطفئون..
مخلفين وراءهم ظلمة كبيرة
وحيرة وخسارة لاتعوض..
...وأسئلة تجرح الحلق والذاكرة !

جبران خليل جبران

أنت أعمى وأنا أصم أبكم إذن ضع يدك بيدي فيدرك احدنا الآخر

لحظة_منقول

وكيف أبرر للوقت قبضتي عليــه ..أمتعة الحركة بإنتظارك

اختراع _غادة السمان

اخترعت حبك كمن يغني وحيداً في الظلام
كي لا يخاف

كالاطفال

ليْتنا نحِبّ ببَرَاءَة الأطفالِ، بصِدْق الصّغارِ، ببَسَاطة قلوبِهمْ وَثقتهِمْ الكَبيرَة

Mode





























الاثنين، 14 فبراير 2011

Analysis of "Letter from an Unknown Woman" (1948)

Note: spoilers abound in this post.



Letter was the second film we watched in the Ophuls appreciation class. There were about 14 of us in the class, most of us - including myself - were watching this for the first time.

Before the film began, our instructor wanted us to pay attention to three things:
1) Music and how it's used - diagetic music (music played in the background that the characters can hear) vs. non diagetic music. (music the characters don't hear).

2) Camera work - the axial, tracking, and crane shots. Our instructor recommended the book: "Max Ophuls in the Hollywood Studios" by Lutz Bacher, where techniques are discussed. On the film, Ophuls worked with his cinematographer from Liebelei - Franz Planer - and was able to achieve the mobility he desired for this film. There will be several crane shots where the camera moves up and is pulled back, such as the steps of the opera scene, a fine example of this. And throughout the film, you'll notice many shots of characters ascending stairs - very symbolic.

3) Melodrama? - is this just an "awful tearjerker" as some have said, or is there more meaning in this? It's a romance, but is it over-the-top?


---ANALYSIS---


The opening credits play over the movie's theme by credited composer "Daniele Amfitheatrof". But who is he? Our instructor said that she thought it might be a pseudonym. With a last name meaning "Amphitheater", she doubted it would be anyone's real name. Perhaps Ophuls did the music himself? Neither I nor anyone else in the class knew at the time. But when I got home, I checked his credits on IMDB -- turns out that that Amfitheatrof is his real name, and among his credits include his Oscar nominated score of Song of the South, The Claudette Colbert vehicle Guest Wife (another Oscar nomination) and several other Joan Fontaine movies, including Ivy and You Gotta Stay Happy.

In the beginning of the film, we see a man getting out of a carriage in front of St. Steven's church in Vienna. He is to fight in a duel later that evening. The year was 1900, and duals still went on. We assume it's due to his hard living, hard drinking lifestyle; another character mentions he has a penchant for Cognac. As he walks into his home, it's raining, and the bells of the church sound - almost as to seal his fate.

His servant brings him the mail, which includes a multiple page letter from a mysterious woman. Who cold this woman be? The rest of the film tells the story...

Joan plays teenage Lisa, a young student who lives with her mother - presumably a widow - in an apartment building. Ophuls wants the audience to become the character of Lisa - we see what she sees, and hear what she hears.

Lisa starts to develop a serious crush on the next door neighbor, a concert pianist named Stefan Brand (a dashing Louis Jourdan), who is trying to make a name for himself. She loves listening to him practice Mozart and Liszt when he's home.

At first, I couldn't tell what age she was supposed to be, but later we find out she's about 17 years old. Youthful looking Fontaine, who was 30 at the time, is a convincing teenager here.

Lisa's infatuation with the musician inspires her to take dancing and music lessons.

One day she even sneaks into his apartment and looks around the flat. We see on the wall portraits of Gustav Mahler and Joseph Joachim, both well known Austrian composers of the time.

In these opening scenes, Lisa is shown hanging out with a friend her age, but this character soon disappears from the film. Perhaps this is intentionally to show that Lisa really didn't have any other friends beyond her fantasy of Stefan.

Meanwhile, Lisa's mother is being courted by a wealthy man. One day the mother sits down with Lisa to have a talk, and he announces that he will be getting married and that they will all be moving to Linz, a town in upper Austria. The look of fear on Joan's/Lisa's face upon hearing the news is priceless.

Despite Lisa not wanting to ever be far from Stefan and his music, they all pack and prepare for the move anyway.

In the train station, right before boarding, Lisa decides at the last minute to run all the way back home; she wants to see Stefan just one more time. She nervously waits in her empty apartment until he comes home. Looking around the empty rooms, she remembers: "These rooms I used to live in were once filled with your music....Would these rooms ever come to life again? Would I?"

She hears a noise coming from outside, and she dashes to look....On the staircase, she sees Stefan and one of his female companions enter his apartment. Ophuls films from above the staircase as we see Stefan and the woman climb the stairs. However, we don't know exactly how she feels - is her heart broken? Will she forget about him forever now? The next scenes answer these questions....

A few years have now passed...Lisa is now living in the little town of Linz. The entire Linz sequence was filmed on a backlot, and the public square was nicely recreated. Lisa dresses fancier now, and has a gentleman friend.

One day we see the two of them walking by a military band, badly performing Wagner's "Song of The Evening Star", which was popular during that time. Though such a mediocre rendition is not how you'd expect to hear such a beautiful piece of music, it does seem to work in this scene. Just as there isn't any romance in the rendition, there isn't any romance in the relationship between Lisa and her suitor. Why? Because she is still holding a torch for Stefan. Her suitor even proposes, but she refuses. With her mother and stepfather disappointed, she moves back to Vienna to get away from the pressure. So the diagetic music we hear from the band is symbolic is this scene - bad music during a painful experience in Lisa's life.

In a montage, we see her new life and career in Vienna. The clips show us that she now has become a successful fashion model with many new suitors, all of whom she refuses; she's still in love with Stefan, a man she has never met.

Then, one day, in the cold of winter, snow on the ground and all, the meeting finally occurs. She's waiting outside his apartment, just as she does every single night. Meanwhile, a street band plays a watered down piece by Strauss. "Do you like to listen to street singers?", he asks. She pauses. "Neither do I", says Stefan. This suggests they need more romantic music, perhaps a full orchestra even. (Later on, destiny has them both meeting up at an opera.)

They go on to have a wonderful, dreamlike evening filled with dinner, long talks, dancing - all the romantic elements of a "perfect date".

They take a long walk together through Prater Park, and as they walk we hear a famous waltz that is often associated with amusement parks or trapeze acts, "Over the Waves" by Juventino Rosas. Because the music is so familiar to us, we think of happy times in our own lives.

The next scene is my favorite in the film.

Ophuls directs a simply amazing sequence. Lisa and Stefan find themselves on the most interesting amusement ride -- a little train car with a window, and on the outside is a moving drape with scenery that simulates a moving ride. Scenes of Paris, Rome, and Switzerland generate romantic images.

One of the great scenes of all time, so brilliant because the ride is symbolic of their night together - temporary and phoney


It's kind of cute when Stefan continues to buy more time on the ride. And the conversation on the ride is a fascinating look into these characters. We learn more about Lisa; she traveled quite a bit with her father and mother when she was a child, she says. Stefan asks her more about her father, but she quickly changes the subject, for reasons that are left to us to interpret. Her father may have died when she was a very young girl.

In a music hall, they dance to a waltz by Strauss, performed by a female band. And they dance all night, right up until closing time. One of the musicians delivers one of the best lines in the film - "I like to play for married people, they have homes".

When the band finishes and steps down, Stefan goes up to the piano and plays a Mozart piece (by either Liszt or Mozart, I couldn't tell) while Lisa watches in awe. Ophuls took great care to film the piano-playing convincingly; I'm not sure if Louis Jourdan played in real life, but he really gets the fingering accurate in this scene.

Another shot that really impressed me is when Ophuls captures Lisa looking up at him playing. This reminded me of Lulu at the end of Pandora's Box

The night of bliss culminates when they finally make love that night, which is implied. There's no need to be overtly graphic; we get the idea when they embrace and kiss in the shadows of his flat. In fact, some of the most emotional scenes in the film are dealt with rather quickly; there aren't any drawn out scenes that you might see in other films considered melodramas.

The next day, Stefan tells Lisa that he must leave for a short 2-week trip to Italy where he will perform with his orchestra.

But he doesn't come back after 2 weeks.

In a twisted turn of events, Stefan abandons her; he never comes back to her. We realize that he never thought of her but anything but just another one of his one-night-stand girlfriends.

While he's away, Lisa bears Stefan's child, a boy, and marries a wealthy man, Johann Stauffer (Marcel Journet). She names her son "Stefan"

The story fast-forwards about 10 years. We realize that Lisa has come along way from naive teenager when we first met her - now she's a mature adult, giving advice to her young son, a very intelligent boy. Joan manages this transition brilliantly.

In a later scene, Lisa has to put her son on a train for school. In a great example of Ophuls' repeating elements - the son assures Lisa that he will see her again in two weeks. This reminds us when Stefan promised her the same thing. Both of those scenes mark dramatic changes in her life.

One night, Lisa and her husband prepare for a night at the opera (Mozart's "The Magic Flute"). As the couple returns to their seats after intermission, Ophuls shows us a long take of the couple ascending the staircase of the lobby, a magnificent shot. Suddenly - she sees Stefan in the lobby. Stefan eyes her too, and Lisa is so filled with emotion that she needs to leave the opera house right when Act 2 begins.

"Suddenly, everything was in danger, everything I thought was safe"

She meets Stefan outside and they talk for several minutes. His mind clouded, he doesn't remember the night they had together, but he keeps asking her, "I've seen you somewhere before, haven't I"?

During our class discussion, one of the students thought that he had a mental illness. I thought he was drunk myself. He certainly became a dissolute by this point. In the theater, ordinary people gossip about him as being a has-been.

Scared, Lisa - along with Johann - leave the theater and return home. Having seen the two together outside, Johann is now suspicious, and wants to know what is going on. "We have a marriage" he reminds her. "You have a will - you can do what is right or throw your life away (by going back to him)".

But Lisa can't help it - she still loves Stefan, and thinks about him constantly. At one point, she concludes, "He needs me as much as I need him". The next night, Lisa returns to Stefan's apartment. Johann Stauffer follows her and notices that she goes in the apartment. Our instructor explained that Johann would be even more inflamed with him than he is with her, since he let her inside.

When she arrives, Stefan is excited at the chance to talk to this mysterious, familiar-looking woman again, and plans to celebrate the occasion with dinner and wine. He's still a bachelor, and still lives with his faithful servant, who remembers Lisa from over 10 years ago when she helped him carry up a carpet. Because the servant is mute, he cannot communicate this to Stefan.

Lisa is prepared to remind him about the night, and to tell him he has a son. "I have something to tell you", she says...but never finishes. Stefan keeps talking without letting her finish. For the most part, he talks about being washed up, and no longer does concerts like he used to.

Lisa wonders if he can still play the piano, but it's locked up, and is hardly ever used anymore, he tells her.

The music has been silenced, and this devastates her inside. Our instructor said that it is at this moment when she realizes she was never really in love with him, but the music all along.

She leaves. Ophuls gives us a nice shot of her walking down the stairs, a high angle shot. --- It's the same shot we saw early in the film, where she - as a young naive girl - noticed Stefan with the other woman (another example of repeating elements). Now, she's the woman she always wanted to be, but she's a different woman now.

Her life then takes a turn of events that changes her fate forever. She is infected with Typhus, which she caught from being on the train car with her son, who dies from the disease.

Knowing she will die, she writes a multi-page letter to Stefan...

The story resumes in the present, with Stefan continuing to read the letter to the very last page.



He finally sees photos of the son he never knew he had. "You would have been proud of him" she wrote in the letter.

Stephen then goes off to the duel - with Johann, we learn - and we don't know what happens after that. We hear the bells from the ironically named St. Steven's Cathedral - another exaple of Ophuls' repeated elements.
---POST-SCREENING DISCUSSION---


This is a fun movie to discuss. Everyone in the class was impressed with it. We talked about whether or not this is a melodrama (our instructor doesn't think so, and I tend to agree). Others in the class, including myself, agreed with our instructor that this is really about a romance between a woman and music, not necessarily a man and a woman.

Regarding the Stefan character, Ophuls perhaps saw himself in this character, and could relate to his womanizing (Ophuls was known to have a mistress). It's not until the very last scenes with Stefan do we as the audience really start to feel some kind of sympathy for this character. Fitting, because the film is mostly all from Lisa's point of view. Some have even called this a woman's picture.

We also talked more about Ophuls being the paradigm case of auterism, because he inpired the whole theory. Film critic David Thompson is a fan of Ophuls' films and has written many positive things about this film in particular.

Ophuls and screenwriter Howard Koch (Casablanca) stay true to the the original novel, according to our instructor.

It's certainly a film that would be enjoyed by any fan of classical music. Ms. Fontaine herself has always been a fan, and I could see her enjoying making this movie. But I'm surprised she did not write more about the making of this film in her 1978 autobiography, No Bed of Roses.
---FINAL THOUGHTS---


The performances of the two leads, director Max Ophuls' fluidity of the camera and the beautiful music throughout combine to form a beautiful piece of cinematic art.

Once you see it, you will never forget it.